The first row is for desktop, and second row is for Tab and Mobile.
You can right click on this text and use Navigator for easy editing. This text message is hidden on all screens using Advanced/responsive tab on left.

 

 

 

یکی از اولین گیاهانی است که در ایالات متحده کشت شده اند. بومیان آمریکایی بیش از 5000 سال از آنها استفاده می کردند. امروزه تولید کنندگان برجسته دانه های آفتابگردان شامل روسیه، پرو، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه و چین هستند.

مغز دانه آفتابگردان منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری (چربی های غیر اشباع سالم)، پروتئین ها، فیبر و مواد مغذی مانند ویتامین های گروه B، ویتامین E، فسفر، مس، منگنز، فولات، آهن، روی، سلنیم و آمینواسیدها هستند. دانه های آفتابگردان دارای ترکیبات گیاهی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنلیک هستند که آنتی اکسیدان های قوی می باشند.

پروتئین و فیبر آنها سبب ایجاد احساس سیری وکاهش میزان مصرف مواد غذایی و در نهایت میزان کالری مصرفی می شود و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند. غذاهای دارای فیبر سبب بهبود سیستم گوارشی، تنظیم هضم و جذب غذا و سلامت روده می شوند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن دارند. پروتئین ها، ویتامین B و سلنیوم موجود در دانه ها به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کنند. این دانه ها حاوی ویتامین E هستند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. آنها غنی از منیزیم هستند که به کاهش حملات آسم و میگرن، کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر حملات قلبی کمک می کند. دانه های آفتابگردان حاوی ویتامین B6 می باشند که باعث بهبود تمرکز و تقویت حافظه می شود. روی موجود در دانه به توسعه و حفظ عملکرد مناسب سلولهای ایمنی کمک می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان برای مقابله با رادیکال های آزاد عمل می کند. سلنیوم در مبارزه با التهاب و عفونت و تقویت ایمنی نقش دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت روان و پیشگیری از اختلالات عصبی مانند آلزایمر دارد. نیاسین  موجود در دانه های آفتابگردان سبب کاهش سطح کلسترول و خطر بیماری های قلبی می شود.

فعالیت ضد باکتری و ضد قارچی دانه های آفتابگردان از عفونت جلوگیری می کند و پوست را شفاف و درخشان نگه می دارد. اسیدهای اولئیک و لینولئیک موجود در دانه های آفتابگردان به تشکیل کلاژن و الاستین کمک می کنند و باعث تسریع در ترمیم زخم می شوند.

دانه ها را می توان روی سالادها، سوپ ها، نان و شیرینی پاشید و آنها را با سبزیجات و تنقلات مخلوط کرد. از این دانه برای تهیه برگرهای گیاهی نیز استفاده می شود. از آنجا که مغز دانه آفتابگردان دارای محتوای چربی زیادی است و در صورت عدم نگهداری صحیح مستعد رنسید شدن می باشد، بهتر است آنها را در ظرف دربسته در یخچال قرار دهید.